Categories
Insighturi de comunicare

Cum să scrii comunicate de presă de succes

Comunicatul de presă este, încă, unul dintre cele mai solicitate materiale de presă pentru un specialist în comunicare și relații publice (PR). Astfel, scrierea unor comunicate de presă de impact este o componentă esențială atunci când lucrezi în PR.

Un jurnalist primește zilnic zeci, dacă nu chiar sute de comunicate de presă, iar ce face diferența între un comunicat de presă bine preluat și unul ignorat este calitatea informației pe care o pui acolo. Desigur că și crearea unei relații de colaborare cu jurnaliștii este importantă, dar dacă materialul nu e bun, nici nu mai contează care e brandul care trimite materialul sau cât de bine te înțelegi tu cu cineva. Până la urmă și jurnaliștii au propriul brand personal și nu-și permit să publice orice, doar de dragul relației.

Așa că uite câteva sfaturi pentru un comunicat de presă bun:

  1. Documentează-te – Un bun material de presă este întotdeauna unul în care cel care scrie știe despre ce vorbește și are proprietatea termenilor. Mai ales dacă scrii pentru industrii și nișe diferite, e important să folosești corect termenii, pentru că fiecare publicație are propriii jurnaliști specializați, care cunosc deja domeniul de activitate și vor pune întrebări suplimentare.
  2. Pune lucrurile în context – Degeaba scrii frumos o știre dacă ea nu ține cont deloc de contextul în care industria, economia, mediul social sau mediul politic se află. Să pui lucrurile în context înseamnă să știi de ultimul raport publicat pe domeniu, să poți face conexiuni cu informații din domenii complementare, să poți arăta importanța știrii tale pentru actualitate și, mai ales, să aduci plus valoare printr-o analiză care să explice evenimentele sau care să le dea un sens sau să exprime un punct de vedere nou.
  3. Scrie scurt și la obiect – Încearcă să nu supraexplici, să nu fii justificativ și să ai un obiectiv clar al materialului. Fii direct, chiar dacă persuasiv, dar nu încerca să introduci subtilități, pentru că riști ca nimeni să nu-ți înțeleagă de fapt mesajul. El trebuie să fie clar pentru oricine.
  4. Adaugă cifre specifice – Unul dintre cele mai valoroase aspecte ale unui comunicat de presă nu este opinia, ci cifrele care susțin această opinie. Mai ales dacă lucrezi într-un domeniu hard, cum sunt zona financiară, investițiile sau anumite industrii, cifrele dau valoare, formează o viziune de ansamblu asupra lucrurilor și poziționează materialul tău printre cele mai citite și, probabil, cele mai publicate de către jurnaliști.
  5. Vezi care sunt trendurile – În orice piață există niște trenduri specifice, niște orientări la nivel global sau european, și chiar și la nivelul României, în calitate de expert în domeniu poți desluși niște trenduri în industria ta. Deci nu te sfii și afirmă cu încredere care crezi că este direcția în care se va dezvolta piața în următorii ani sau următoarea perioadă.
  6. Evită adjectivele și chestiile excesiv de pompoase – În general, comunicatul de presă ar trebui să fie cât mai obiectiv, cu informații non-subiective și verificabile. Pe de-o parte, adjectivele, mai ales cele pompoase îți pot diminua din credibilitate, așa că folosește-le cu cap și echilibrat. O să observi în timp că e în regulă să faci un titlu mai atractiv, atâta timp cât nu cazi în extrema cealaltă, în cancanisme, mai ales pentru că și jurnaliștii caută un unghi de abordare interesant. Sau o să observi momente în care ai pus un titlu cuminte, iar jurnaliștii au folosit un titlu mult mai bun. Dar înveți din asta odată cu trecerea timpului.
  7. Adoptă un stil jurnalistic – Dacă citești presa, o să observi că articolele de presă/știrile sunt scrise într-un anume fel, informațiile sunt poziționate într-o anumită ordine și sunt folosite cu preponderență anumite cuvinte. Tot citind și scriind comunicate de presă, învață să preiei din limbajul jurnaliștilor, întrucât cu cât scrii mai aproape de stilul lor, cu atât cresc șansele ca ei să îți preia materialul. Cu cât e mai mult de modificat, cu atât mai puține preluări vei avea.  
  8. Nu uita să strecori finuț mesajele de brand – Chiar dacă suntem obiectivi și avem grijă ca informațiile pe care le livrăm să fie verificabile și sigure, e important să nu uităm totuși scopul pentru care trimitem materialul de presă – o imagine bună a brandului. Așadar, atunci când scriem comunicatul de presă avem grijă să strecurăm subtil, natural și non-publicitar, mesajele de brand ale companiei. Astfel lumea va știi ceva din lucrurile care îți caracterizează brandul.
  9. Dacă ai de trimis un material care nu e scurt și la obiect și e complicat, poți face următorul articifiu:
    • împarte materialul în secțiuni și subcapitole
    • adaugă-i un subtitlu, ca mesaj secundar
    • scoate câteva bullet point-uri care să pună în evidență conținutul pentru care jurnalistul ar trebui să rămână pe materialul tău și să îl publice
    • adaugă infografice, imagini, video-uri explicative
    • pune câteva link-uri care să completeze informația sau care să conducă la o informație mai veche prin care explicai ce îi trimiți astăzi
    • fă follow-up și vezi dacă jurnaliștii au primit, dacă e în regulă materialul și dacă mai au nevoie de ceva suplimentar

Fă mereu eforturi să te îmbunătățești, să te adaptezi la schimbările din mediul de business, din presă, din industrie și încearcă să fii la curent cu ce se întâmplă, ca să nu trimiți comunicate de presă în momente nepotrivite, neadaptate la contextul local sau la piața româneacă (dacă preiei de la nivel central un comunicat de presă într-o multinațională).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *