Categories
Work life

Uneori nu e despre ce poti sau vrei tu, ci despre echipa

Ca manager ai multe procese de constiinta in care poate te invinovatesti, te gandesti daca ai procedat bine, daca satisfaci toate nevoile echipei, daca iti arati suficient de mult aprecierea si pui suficient de mult in valoare oamenii, daca se simt vazuti, motivati, ascultati, intelesi – o lista lunga de lucruri.

In plus, exista intotdeauna si focusul acela pe obiective si echilibrul pe care trebuie sa il faci constant intre focusul pe oameni si focusul pe rezultate. Si e un echilibru fin de pastrat – cand e ok sa diminuezi din presiune pentru a fi atent la oameni si cand pui focusul mai mult pe rezultat.

Intr-o echipa buna, in care primeaza increderea in oameni, in dedicarea si profesionalismul lor, e mult mai usor de pastrat acel echilibru, cand fiecare membru se comporta ca un adult constiincios, responsabil si asumat, versus in echipele in care membrii se comporta ca niste copii care se mobilizeaza doar atunci cand e “groasa treaba” sau asteapta permanent ca cineva sa ii impinga de la spate.

E infinit mai greu cand simti ca trebuie sa tragi de oameni, sa incerci zeci de strategii pentru a-i motiva sa se dezvolte, sa contribuie si sa isi asume responsabilitatea. Am trecut prin asta in urma cu cativa ani, cand din 7 membri ai echipei 3-4 erau super-motivati, trageau si isi doreau sa invete, iar ceilalti incercau mereu sa faca cel mai putin posibil, la standarde minime, lasand greul altora.

Am lucrat in ambele tipuri de echipe. Iar in cea de-a doua (cu performante mixte), daca esti la prima experienta de manager tinzi sa crezi ca tu esti de vina, ca nu stii sa ii motivezi corect, iar in primul tip de echipa (cea performanta) intelegi ce inseamna de fapt sa lucrezi intr-o echipa in care toti trag la aceeasi caruta, lucreaza cu adevarat ca o echipa si exista echilibru – nimeni nu lasa sa ii rezolve/repare altcineva problemele.
Fiecare isi intelege responsabilitatea si rolul.

Asa ca, daca esti manager la inceput de drum si nu iti e clar daca ai putea face mai mult, dupa ce ai discutat, ai aplicat strategii de engagement si motivare, ai oferit sprijin, resurse, timp, beneficii, intelegere, ai incercat, ai dat tot ce puteai, dar nu vezi nicio schimbare, intreaba-te si evalueaza obiectiv.

In primul rand vezi ce faci tu bine sau nu, iar apoi intreaba-te:

Pe ceea ce tu si organizatia aveti nevoie, oamenii respectivi raspund pozitiv?  I-ai angaja daca ar fi noi candidati, dupa evaluarea asta?

De acolo pleaca apoi alte intrebari – de ce nu functioneaza lucrurile, pe ce alte roluri ar fi potriviti acei oameni etc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *