Categories
Work life

Despre Regula Fara Reguli, cultura organizationala Netflix

Cateva lucruri de impact cu care am ramas dupa ce am citit Regula Fara Reguli, despre cultura organizationala Netflix:

– Libertatea sperie. Un grad mare de libertate se asociaza cu un grad mare de responsabilitate. Dar odata ce te obisnuiesti cu asta cresti profesional si, daca ai spatiul necesar, iti dezvolti potentialul.

– Angajatii nu au nevoie de aprobarea sefului pentru a avansa cu munca, insa seful trebuie sa stie ce se intampla. Autonomia in echipe trebuie sa vina cu transparenta si informare, altfel se creeaza haos.

– Cultura feedback-ului Netflix este de fapt cultura feedback-ului constructiv: sa fie de ajutor, aplicabil celui caruia i-l oferi, sa apreciezi ca l-ai primit, sa accepti sau refuzi implementarea lui. Dar daca esti atent la impactul tau in organizatie si asupra celorlalti, cel mai probabil il iei in considerare. E posibil si sa primesti feedback-uri contradictorii.

Tonul si formularea mesajului conteaza intotdeauna.

Feedback-ul este un instrument de consolidare a relatiilor, de crestere, de calibrare. Insa el se ofera din dorinta de a-l ajuta pe celalalt, nu din frustrare, se ofera cu respect si atentie pt a nu demotiva, fara jigniri, si in privat.

Cei de la Netflix au ajuns in situatia extrema de a oferi feedback-urile in public, insa e nevoie sa tinem cont de faptul ca o astfel de cultura se creeaza in mod asumat si constient, de la cel mai inalt nivel.

***

Alte puncte interesante in carte:
– In loc sa controlam, e mai bine sa crestem muschi decizionali buni. Atunci cand managerul te intreaba “tu cum ai proceda?” “tu ce recomandari ai?” – nu o face pentru ca nu stie ce sa faca, ci o face pentru a te ajuta sa iti cresti muschii decizionali.

Dar apoi sunt si oameni si roluri in care controlul aduce succesul, si roluri si oameni care inoveaza prin libertate.

Trebuie sa iti dai seama in ce situatie te regasesti avand in vedere profilul de activitate, compania, rolul.

– Sa iei singur decizii nu inseamna sa nu asculti mai multe puncte de vedere. O decizie buna se ia prin consultare si testare. Sa decizi gresit pentru ca nu te-ai consultat nu este ceva de dorit. Experienta si esecurile celorlalti sunt valoroase.

***

Au dezvoltat testul retentiei in care daca iti pui oricand aceste intrebari, stii daca oamenii pe care ii ai in echipa sunt cei potriviti. Dar, la fel, si membrii echipei ii pot adresa managerului aceste intrebari pentru a extrage feedback:

– Este un angajat extraordinar?
– Crezi ca aprecierile le care le face sunt bune?
– Crezi ca poate avea un impact favorabil?
– Este suficient de bun pt a fi un membru al echipei tale?
– Daca ar pleca, ai lupta pentru el?

***

Un alt semn al unei culturi pozitive este cultivarea parerilor contra. Nu trebuie ca toata lumea sa fie de acord cu toata lumea. E in regula ca membrii echipei sa nu fie de acord cu managerul si sa se exprime, nu conteaza ierarhiile.

In toate deciziile, punem echipa pe primul loc si nu interesele personale.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *